Jak dokonać wyboru dostawcy platformy zakupowej ?

Opublikowane 15 marca, 2018, przez Tomasz Wudarzewski

Rynek systemów do realizacji zakupów i przetargów elektronicznych rozwija się w Polsce od kilkunastu lat. Pierwszymi klientami były przede wszystkim przedsiębiorstwa funkcjonujące w biznesie. Bardzo szybko spopularyzowało się zagadnienie związane z realizacją e-aukcji oraz e-zapytań. Elektronizacją objęte zostały również inne procesy związane z realizacją postępowań zakupowych, np. obsługa wniosków o zakup, zamówienia, e-faktury itp.

 

Platforma zakupowa (portal e-usług)

 

Aby odpowiedzieć sobie na pytanie, czym jest dobra platforma zakupowa, należy zwrócić uwagę na główne funkcje tego narzędzia. Oprócz obsługi procesów wewnętrznych oraz narzędzi pozwalających na kontrolowanie realizowanych działań, bardzo ważna jest komunikacja z wykonawcami w celu pozyskiwania ofert handlowych. Nowoczesne platformy zakupowe, to w istocie rynki elektroniczne, zapewniające komunikację pomiędzy zamawiającymi, a podmiotami zainteresowanymi pozyskiwaniem zleceń.

 

Po czym poznać dobrego dostawcę platform zakupowych ?

 

Jeżeli jedną z funkcji jest komunikacja pomiędzy oferentami, a zamawiającymi w celu pozyskania ofert handlowych, to dobrego dostawcę można poznać po liczbie aktualnie opublikowanych zapytań ofertowych oraz ogłoszeń. Duża liczba klientów dostawcy, a jednocześnie mała liczba zapytań ofertowych świadczy o mniejszej popularności rynku elektronicznego, czyli danej platformy zakupowej. Ponieważ tego typu rozwiązania funkcjonują również w Internecie warto również zwrócić uwagę, ilu użytkowników wchodzi na stronę platformy zakupowej w miesiącu. Im mniejsza liczba, tym mniej dostawców odwiedza stronę i prawdopodobniej zamawiający otrzymuje mniej ofert.

 

Wyścig

 

Obecnie rynek platform zakupowych to nie wyścig o jak największą liczbę klientów, tylko koncentracja na wdrożeniach zorientowanych na dostarczeniu klientom wartości dodanych, wynikających z obsłużonych procesów. Ciężko jest porównać platformę zakupową wdrożoną w organizacji składającej 10 zapytań ofertowych w roku, do rozwiązania obsługującego kilka tysięcy wniosków zakupowych, oraz dużą liczbę zapytań. Doświadczenie dostawcy platformy, będzie również powiązane ze złożonością wdrożeń jakie w przeszłości realizował.

 

Lider nie jest jeden

 

Obecnie, nie można na rynku w Polsce wskazać w sposób jednoznaczny lidera, który w odniesieniu do wszystkich kryteriów oceny uzyskuje przewagę nad innymi graczami na rynku. Grupa Logintrade w skład której wchodzi spółka PZP24.PL,  jest prawdopodobnie liderem wg. wskaźnika unikalnych odwiedzin platformy zakupowej. Znaczącą przewagę nad niektórymi konkurentami uzyskujemy również w liczbie aktualnie opublikowanych transakcji. Bardzo dyskusyjny jest wskaźnik liczby klientów, co wynika z obsługi grup kapitałowych, w skład których wchodzi czasem po kilkadziesiąt spółek zależnych. Oczywiście bardzo ważnym kryterium są również obroty firmy, pod warunkiem, że pochodzą z rynku/produktu na którym prowadzona jest analiza.