Podpis elektroniczny na platformie przetargowej

Opublikowane 26 czerwca, 2018, przez pzp24.pl

Podpis elektroniczny w przetargach – nic nowego

 

Składanie ofert handlowych w przetargach realizowanych zgodnie z Ustawą Prawo Zamówień Publicznych oraz dyrektywami Unii Europejskiej nr 2014/24/UE oraz 2014/25/UE, począwszy od 18 października 2018 r. będzie wymagało wykorzystania pieczęci elektronicznej albo kwalifikowanego podpisu elektronicznego, czego głównym celem jest uwiarygodnienie wykonawcy oraz zwiększenie bezpieczeństwa w zakresie ofertowania. Obecnie zagadnienie omawiane jest w kontekście elektronizacji zamówień i niektórzy mają wrażenie, że wygląda to na rewolucję. O ile wykorzystanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego przy składaniu ofert jest pewną nowością, o tyle samo zagadnienie związane z podpisem elektronicznym w przetargach publicznych już niekoniecznie. Podpis stanowi od wielu lat rozwiązanie obligatoryjne w przypadku składania postąpień w toku aukcji elektronicznych zgodnych z trybem 91a Ustawy Prawo zamówień publicznych.

 

Aukcje elektroniczne w ustawie Prawo Zamówień Publicznych

 

Zastosowanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego w ramach prowadzonych aukcji elektronicznych już na pierwszy rzut oka wygląda na rozwiązanie zdecydowanie bardziej skomplikowane ze wzglądu na dynamikę składania ofert. Dostawcy oprogramowania posiadający duże doświadczenie w stosowaniu podpisu elektronicznego potrafią dać wystarczające wsparcie wykonawcom. Duże pieniądze oraz krótki czas niezbędny na wprowadzenie postąpień wprowadza momentami nerwową atmosferę wśród mniej doświadczonych osób. Kluczową sprawą z punktu widzenia dostawcy platformy zakupowej jest zapewnienie z jednej strony stabilnego systemu na czas trwania aukcji elektronicznej, a z drugiej dobrej komunikacji, głównie z wykonawcami.

 

Jak wygląda składanie ofert handlowych ?

 

Główna różnica to przede wszystkim podpisywanie nie tylko formularza ofertowego, jak to miało miejsce w aukcjach elektronicznych, a również załączników. W praktyce podpis elektroniczny składa się z:

 

  • certyfikatu,
  • klucza prywatnego,
  • klucza publicznego,
  • urządzenia do odczytu kart,
  • aplikacji, która jest wykorzystywana do podpisu.

 

Podpisanie oferty handlowej nie wydaje się czynnością skomplikowaną. Również w przypadku zastosowania platformy e-zamówienia zintegrowanej z platformą przetargową (portalem e-usług) nie powinno być w przyszłości problemów technicznych. Na rynku jest również wielu dostawców oferujących zestawy do podpisu elektronicznego. Biorąc pod uwagę znaczne kwoty pojawiające się w zamówieniach publicznych również można stwierdzić, że nabycie podpisu nie stanowi istotnych barier udziału w postępowaniu. Oczywiście podobnie, jak w przypadku aukcji elektronicznych, mogą pojawić się pytania po stronie wykonawców, co zwykle dotyczyć będzie konfiguracji przeglądarki internetowej. Obecnie kwalifikowanym podpisem elektronicznym podpisywane są dokumenty JEDZ, coraz częściej składane z wykorzystaniem platformy przetargowej.

 

Dostawcy podpisów kwalifikowanych

 

W Polsce podpisy kwalifikowane oferowane są przez kilka podmiotów, do których należą:

 

 

Ponieważ wykonawcy mogą wykorzystać dowolny kwalifikowany podpis elektroniczny, profesjonalna platforma przetargowa obsługuje podpisy wszystkich wskazanych powyżej firm. Wybór dostawcy podpisu będzie już zależał od indywidualnych preferencji wykonawcy.

 

Podpis elektroniczny – standard w składaniu ofert

 

Enigmatycznie rozwiązanie, jakim jest kwalifikowany podpis elektroniczny, stanie się niedługo standardowym rozwiązaniem związanym z procesem składania ofert w zamówieniach realizowanych zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych. Na szczęście mamy już profesjonalnych dostawców sprzętu oraz oprogramowania, co ułatwi realizację omawianych powyżej wymagań. Jednocześnie platforma e-zamówienia będzie współpracowała z platformą przetargową w zakresie wymiany danych, co obejmie przede wszystkim oferty handlowe wykonawców.